reklama

Ako je to s tými prieskumami o dôveryhodnosti

Asi pred mesiacom som bol aj ja v teréne so siahodlhým dotazníkom, ktorý obsahoval vyše 150 všakovakých otázok. Vyberal som respondentov podľa presne určenej kvóty do reprezentatívneho výskumu. O slovenskom respondentovi som tak získal niekoľko základných informácií.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

Obyčajný slovenský respondent je bežný človek, ktorý sa spravidla na žiadnom výskume nikdy nezúčastňoval. Jeho odpovede sú obvykle a bohužiaľ úplne spontánne . Ak na niečo nepozná odpoveď (a takých otázok je tam od 50% až do 90%), tak zásadne nevolí možnosť neviem, ale vyberie si nejakú konkrétnejšiu variantu, aby nevyzeral trápne, alebo nebodaj nevzdelane.

V tom našom výskume bola aj otázka, kde mal dotyčný vymenovať tri podľa neho najvýznamnejšie osobnosti zo slovenskej minulosti a v zapätí vymenovať tri najvýznamnejšie osobnosti Slovenska súčasnosti.

Tieto dve otázky som absolvoval so 45 mne úplne neznámymi ľuďmi. Inteligencia slovenského respondenta ma však dostala na lopatky. Ľudia boli z takejto primitívnej dvojotázky úplne vedľa. Zväčša robili: „Čo ja viem, ehm, nooo, pomôžte mi, preskočme to“

Tak som zvolil prinucovaciu taktiku: „Máme čas, skúste porozmýšľať, môže to byť ktokoľvek“. Z polovice z nich som nedostal ani jednu významnú osobnosť minulosti a rovnako ani zo súčasnosti. Ale veď čo na tom, ešte je tu tá druhá polovica, ktorá sa osmelila a predsa len niečo zo seba vyšťavila.

Bol som celkom prekvapený, keď sa opakovali len určité mená: Masaryk, Štefánik, dokonca Hollý. Dlho som rozmýšľal prečo práve oni, čo je na nich také významné, že sú tak všeobecne populárni. Až potom som si v tom meste všimol nápis na hlavnej triede: Štefánikova ulica. Neďaleko bola Masarykova a Hollého.

Rýchlo som pochopil, že základná všeobecná vedomosť o týchto troch chlapíkoch u mojich milých respondentov bude, že je po nich pomenovaná dôležitá ulica v meste, preto sú asi významnými. V ďalšom meste sa prirodzene vyskytovala trojica iných chlapíkov, ktorí boli napísaní na rohoch niektorých ulíc.

Ak ide o tú nasledujúcu otázku o troch najvýznamnejších osobnostiach súčasnosti, tak sa často opakoval Fico, Mečiar, Slota a to dokonca aj u jedného človeka všetci traja naraz. Ale to ja som už pochopil, že je to u nich tak ako s tými ulicami. Mihnú sa každý večer o siedmej na Markíze, pár veľkých gest, zažiari ich funkcia a hneď si ich náš milý respondent pomýli s významnou osobnosťou.

Nuž čo na tom. Tí respondenti boli v skutočnosti fajn ľudia . Dokonca ma pozvali na kávu, či k sebe domov a ponúkali mi jedlo a tak podobne. Boli skvelí a srdeční, len by som určite neveril tomu, že tak úplne rozumejú slovu dôveryhodnosť .

Keď dnes zverejnili ten výskum o dôveryhodnosti, tak som sa zasmial. Pred skúsenosťou z terénu, som tieto výskumy sledoval a veril v ich štatistickú presnosť. Oni aj presné sú. Len dnes už viem, že respondenti nie vždy chápu, o čo v tých výskumoch ide a čo to vlastne od nich chceme. Stavím sa, že väčšina z nich ešte poriadne nerozmýšľala nad tým, komu z politikov najviac veria.

Keď prišiel, alebo zavolal výskumník, boli pripravení odpovedať. Nie na základe serióznej polemiky a informácií, ale na základe spontánnej voľby. Ten výskum, ktorý dnes zverejnil štatistický úrad vôbec nehovorí o dôveryhodnosti, ale o popularite. Rovno sa ich mohli spýtať vymenujte troch slovenských politikov a vyšli by im skoro totožné čísla.

Ľudia majú problém vôbec si spomenúť na mená nejakých troch politikov a nie ešte hneď vysoliť, kto z nich je pre nich hodný dôvery . Mimochodom medzi tými významnými osobnosťami v tom našom výskume dominoval aj Rytmus, Dara Rolins a Vilo Rozboril. No čo? Nevymeníme ich radšej za Fica, Mečiara a Slotu? Nebol by to ani taký veľký skok v zmene verejnej mienky.


Tomáš Snop

Tomáš Snop

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  1x

O Mne Bezo Mňa? Zoznam autorových rubrík:  Alternatívne zamysleniaNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu